Activitatea instituțiilor de învățământ superior în anul de studii 2024/251,2
Biroul Național de Statistică prezintă informația privind instituțiile de învățământ superior la începutul anului de studii 2024/25.
Unitățile/instituțiile de învățământ superior. În anul de studii 2024/25, rețeaua instituțiilor de învățământ superior este formată din 16 unități, inclusiv 12 instituții de învățămănt superior publice (8 unități fiind în municipiul Chișinău și câte 1 unitate – în municipiile Bălți, Cahul, Comrat și orașul Taraclia) și 4 instituții de învățământ superior private – toate în municipiul Chișinău (Tabelul 1A din Anexă). Comparativ cu anul de studii 2023/24, numărul instituțiilor de învățământ superior s-a redus cu 5 unități, dintre care 1 instituție publică a fost absorbită de altă instituție de învățământ superior publică3 și 4 instituții private și-au sistat activitatea.
Studenți înscriși la începutul anului de studii 2024/25. Numărul studenților din instituțiile de învățământ superior (exclusiv ciclul III – studii superioare de doctorat) a înregistrat valoarea de 58,9 mii, în creștere cu 4,3% față de anul de studii 2023/24. A crescut numărul de studenți în instituțiile de învățământ superior publce (cu 5,4% față de anul de studii 2023/24) și s-a diminuat în instituțiile private (cu 1,3%). Din totalul studenților înscriși în învățământul superior, 84,3% își fac studiile în instituții de învățământ superior publice și 15,7% în cele private.
Distribuția pe forme de învățământ arată că 63,1% urmează programe de studii cu frecvență, 36,8% − programe de studii cu frecvență redusă și sub 1% studii la distanță (în primieră). În instituțiile de învățământ publice, o pondere mai ridicată o dețin cei de la învățământul cu frecvență (67,0%), în timp ce în instituțiile de învățământ private − cei de la învățământul cu frecvență redusă (58,2%).
Peste jumătate din studenții instituțiilor publice își fac studiile în bază de contract (56,9%), deși, la forma de învățământ cu frecvență se atestă o preponderență a studenților cu finanțare bugetară (60,1%), la frecvență redusă – majoritatea în bază de contract (91,3%).
Tabelul 1. Studenți în învățământul superior pe forme de învățământ, 2023/24-2024/254, persoane
| 2023/24 | 2024/25 | |||||
Total | din care: | Total | din care: |
| |||
femei | în bază | femei | în bază |
| |||
Total | 56 527 | 33 416 | 36 141 | 58 941 | 34 502 | 37 502 |
|
cu frecvență | 35 536 | 21 139 | 16 406 | 37 161 | 22 192 | 17 138 |
|
cu frecvență redusă | 20 991 | 12 277 | 19 735 | 21 703 | 12 237 | 20 287 |
|
la distanță | − | − | − | 77 | 73 | 77 |
|
Instituții publice | 47 149 | 27 971 | 26 763 | 49 685 | 29 201 | 28 246 |
|
cu frecvență | 31 318 | 18 500 | 12 188 | 33 296 | 19 749 | 13 273 |
|
cu frecvență redusă | 15 831 | 9 471 | 14 575 | 16 312 | 9 379 | 14 896 |
|
la distanță | − | − | − | 77 | 73 | 77 |
|
Instituții private | 9 378 | 5 445 | 9 378 | 9 256 | 5 301 | 9 256 |
|
cu frecvență | 4 218 | 2 639 | 4 218 | 3 865 | 2 443 | 3 865 |
|
cu frecvență redusă | 5 160 | 2 806 | 5 160 | 5 391 | 2 858 | 5 391 |
|
Descarcă datele în format .xlsx
Din numărul total de studenți, 65,9% au vârste cuprinse între 19-23 de ani (vârste teoretic corespunzătoare învățământului superior), în creștere cu 0,7 p.p.5 comparativ cu anul de studii 2023/24.
Pe programe de studii distribuția este următoarea: 74,2% urmează programe de studii superioare de licență (ciclul I), 16,8% ‒ programe de studii superioare de master (ciclul II) și 9,0% ‒ programe de studii superioare integrate.
Tabelul 2. Studenți în învățământul superior pe programe de studii, 2023/24-2024/25, persoane
| 2023/24 | 2024/25 | ||||||
Total | din care în instituții | Total | din care în instituții | |||||
publice | private | publice | private | |||||
total | în bază | total | în bază | |||||
Total | 56 527 | 47 149 | 26 763 | 9 378 | 58 941 | 49 685 | 28 246 | 9 256 |
Ciclul I | 42 090 | 34 282 | 22 035 | 7 808 | 43 758 | 36 038 | 23 052 | 7 720 |
Ciclul II | 9 525 | 7 955 | 2 813 | 1 570 | 9 870 | 8 334 | 2 950 | 1 536 |
Studii superioare integrate | 4 912 | 4 912 | 1 915 | – | 5 313 | 5 313 | 2 244 | – |
Descarcă datele în format .xlsx
Studentele relevă o preponderență în rândul studenților la toate programele de studii (58,5%), ponderea lor fiind mai mare la studiile superioare integrate (71,7%) și la master (63,5%), mai scăzută în cazul studiilor superioare de licență (55,8%).
Înmatricularea. În anul de studii 2024/25, în învățământul superior au fost înmatriculate 16,0 mii de persoane la ciclul I6 (cu 9,1% mai mult față de anul de studii precedent) și 5,2 mii de persoane la ciclul II (cu 2,0% mai mult) (Tabelul 2A din Anexă).
Din 16,0 mii de persoane înmatriculate la ciclul I, majoritatea sunt cu studii liceale (70,7%), 25,2% – cu studii profesional tehnice postsecundare, 3,1% – cu studii medii de cultură generală și 1,0% deja au studii superioare.
În instituțiile de învățământ superior publice, la ciclul I au fost înmatriculate 13,7 mii de persoane, 66 la sută dintre aceștia fiind în bază de contract. La ciclul II, din total înmatriculați (4,5 mii de persoane), circa 63 la sută erau cu finanțare bugetară. Comparativ cu anul de studii 2023/24, instituțiile publice au înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări, cu 10,7% la ciclul I și cu 7,9% la ciclul II.
În instituțiile de învățământ superior private au fost înmatriculate 2,3 mii de persoane la ciclul I (la nivelul anului de studii 2023/24) și 0,7 mii de persoane la ciclul II (cu circa o pătrime mai puțin).
La nivelul ciclului I, asemenea anului de studii 2023/24, există domenii cu un număr mare de studenți înmatriculați (business, administrare și drept7 (41,3%), inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcții (11,1%), educație (10,9%)), precum și altele cu un număr redus (ştiinţe agricole, silvicultura, piscicultura și medicina veterinară (1,3%), ştiinţe ale naturii, matematică și statistică (1,4%)). Totodată, comparativ cu anul de studii 2023/24, se remarcă schimbări în structura pe domenii, ponderi în creștere la domeniile business, administrare și drept (+2,3 p.p.), ştiinţe sociale, jurnalism și relații publice (+1,1 p.p.), precum și ponderi mai mici pentru domeniile tehnologii ale informației și comunicațiilor (-2,0 p.p.), educaţie (-0,7 p.p.).
Figura 1. Înmatricularea la ciclul I pe domenii fundamentale, 2023/24-2024/25
Descarcă datele în format .xlsx
La ciclul II, s-au menținut ponderi mai ample la domeniile business, administrare și drept (40,2% din total înmatriculați la ciclul II, în descreșetre cu 0,5 p.p. față de anul de studii 2023/24) și educație (21,2%, înregistrând o majorare cu 0,9 p.p.). Cea mai mare creștere a ponderii celor înmatriculați la ciclul II (cu 1,1 p.p față de anul de studii 2023/24) s-a înregistrart la domeniul inginerie, tehnologii de prelucrare, arhitectură și construcţii, iar cea mai mare descreștere ‒ la domeniul servicii (cu 1,2 p.p).
Figura 2. Înmatricularea la ciclul II pe domenii fundamentale, 2023/24-2024/25
Descarcă datele în format .xlsx
Absolvenți. În anul 2024, ciclul I au absolvit 8,9 mii de persoane și ciclul II ‒ 4,5 mii de persoane (inclusiv studii superioare integrate) (Tabelul 3A din Anexă). Comparativ cu anul 2023, s-a înregistrat o creștere cu 1,9% a numărului de absolvenți la ciclul I și o descreștere cu 12,2% a numărului de absolvenți la ciclul II. Ponderea absolventelor a fost superioară absolvenților de sex masculin, atât la ciclul II (66,5% din totalul la acest nivel), cât și la ciclul I (60,7%).
Personal de conducere, ştiinţifico-didactic și didactic. În anul de studii 2024/25, în instituțiile de învățământ superior își desfășoară activitatea 3,6 mii de persoane (personal de bază), în descreștere cu 1,8% față de anul de studii precedent. Din total personal, 53,5% dețin titlu științific de doctor în științe și 7,5% de doctor habilitat. În funcție de titlul științifico-didactic, putem menționa că, 40 la sută din total personal dețin titlul de conferențiar universitar, iar 7 la sută ‒ titlul de profesor universitar. Personalul feminin reprezintă 57,4% din totalul personalului care asigură activitatea de conducere, ştiinţifico-didactică și didactică în învățământul superior.
Studenţi din alte ţări. În baza informațiilor colectate privind studenţii din alte ţări, la începutul anului de studii 2024/25, numărul studenților străini a constituit 5,8 mii de persoane, fiind în creștere cu 10,3% comparativ cu anul de studii precedent. Ponderile cele mai mari se mențin pentru studenții din România (52,8%, în creștere cu 1,1 p.p. fată de anul de studii 2023/24), India (22,7%, în creștere cu 1,6 p.p.), Israel (8,0%, în descreștere cu 2,3 p.p.) și Ucraina (7,0%, în descreștere cu 0,5 p.p.).
Anexe:
Note:
1 Datele reflectă situația la începutul anului de studii, la data de 1 octombrie
2 Datele sunt prezentate fără teritoriul din partea stângă a Nistrului și mun. Bender
3 Cu privire la reorganizarea Instituției Publice Universitatea de Stat din Moldova prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport HG1080/2023
4 Datele nu includ studenți străini
5 Puncte procentuale
6 Inclusiv la studii superioare integrate și la anul compensator
7 Conform Nomenclatorului domeniilor de studii și al specialităților în învățământul superior, aprobat prinHG 412/2024
Informații relevante:
- Jana MazurȘef direcție
Direcția statistica educaţiei, ştiinţei şi culturiiEmail: jana.mazur@statistica.gov.md
- Raportează o greșeală. Selectați textul dorit și tastați CTRL+ENTER